Dlaczego mamy tak wysokie koszty wynagrodzenia dla administratora oraz zarządu?

Roczne koszty zarządu wspólnoty oraz administratora są na tyle wysokie, że stanowią 34% rocznych kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej.

AD-UNI DOM Sp. z o.o. poza ryczałtem każdego miesiącu pobiera za administrowanie wynagrodzenie podstawowe w wysokości kilku tysięcy złotych oraz również wynagrodzenie z tytułu konserwacji (hydraulik oraz elektryk) - kolejne kilkaset złotych miesięcznie...

Niestety przedstawiane członkom wspólnoty sprawozdania finansowe sporządzone są w taki sposób, aby były nieczytelne, nie pozwalały właścicielom na kontrolę kosztów. To natomiast pozwala zarządowi i administracji na zarządzanie środkami finansowymi w sposób naruszający zasady racjonalnej gospodarki oraz nieczytelne rozliczenia z właścicielami.

Przykład sprawozdania zarządu za rok 2014: Zaliczka A poz. 5-konserwacje i drobne naprawy = kilkanaście tyś. zł.

Nie wiadomo na co zostały wydane te pieniądze. Pojęcie "konserwacje i drobne naprawy" jest na tyle ogólne, że można pod to podciągnąć wszystko. W planie gospodarczym na rok 2014 przyjęto na ten cel kwotę o kilka tyś zł niższą. Wg sprawozdania zarząd wydał ok. 50% więcej względem planu. Wspólnota powinna wiedzieć na co wydane zostały te pieniądze, dlaczego te wydatki były wyższe niż zarząd zaplanował oraz które wydatki z zaplanowanych na rok 2014 nie zostały poniesione z powodu braku pieniędzy.

 

Podobnie wyglądają rozliczenia funduszu remontowego. Wydatki poniesione przez wspólnotę w 2014 i 2015 r. nie zostały zrealizowane w zakresie ustalonym w planie gospodarczym. Zarząd wspólnoty zamiast w granicach określonych planem gospodarczym wydatkuje nasze pieniądze w sposób zupełnie dowolny.

 

W sytuacji, gdy sprawozdania finansowe zarządu są nieczytelne i ogólnikowe bez szczegółowego wykazania poniesionych wydatków, jedynym sposobem oceny czy zarząd gospodarował naszymi środkami zgodnie z zatwierdzonym planem gospodarczym jest porównanie poniesionych wydatków w oparciu o zaksięgowane faktury.

 

Ilu właścicieli i ile razy było w biurze administratora, aby sprawdzić faktury lub zawierane umowy przez Wspólnotę?

Obowiązkiem zarządu i administratora jest prowadzenie spraw wspólnoty w sposób zapewniający pełną transparentność ponoszonych wydatków, takiej roli nie spełniają przedstawiane wspólnocie sprawozdania zarządu.

 

 

Szczegóły dostępne dla zarejestrowanych mieszkańców w Uzupełnienie - wysokie koszty wynagrodzenia dla administratora oraz zarządu.